GEZOCHT: PROFVOETBALLER MET EIGEN MENING

cardoso

Vorig jaar heb ik al eens laten doorschemeren dat ik maar wat graag de biograaf van Andy van der Meyde had willen zijn. Een verhaal om je vingers bij af te likken natuurlijk. Destijds dacht ik dat die tragikomische geschiedenis doorslaggevend was bij mijn wens om zijn verhaal op te mogen tekenen, maar ik geloof dat er nog iets anders een rol speelt. Aanleiding voor die gedachte vormt het artikel ‘Kraamkamer van voetbalclichés’ van Auke Kok over de door voetballers – en eigenlijk ook door journalisten – zo gehate mixed-zone.

MINOLTA DIGITAL CAMERADe mixed-zone is het decor van toneelstukjes waarbij vergeleken ieder interview op het Binnenhof een openhartig gesprek lijkt. Niet voor niets maakt in Den Haag het verslag meer en meer plaats voor duiding en analyse. Maar wat valt er te analyseren aan “Gaat die bal erin, dan speel je een andere wedstrijd.”? Het zijn de uitwassen van het krampachtig willen beheersen van het imago. Clubs zijn een merk geworden, voetballers producten die geconditioneerd moeten worden om dat imago overal en altijd uit te dragen en vooral niet te bezoedelen. Voor de journalistiek is het dodelijk. Iedere uitspraak moet worden uitgewrongen om er toch nog iets van te maken, ieder compliment over een andere club is direct een flirt met een transfer.

Andy_Van_Der_MeydeDanausi

De laatste tijd worden we weer doodgegooid met biografieën. Na Van der Meyde kwam Gijp, Gijp werd Bergkamp, Bergkamp werd Ricksen en van Ricksen kwamen we deze week uit bij Leonardo, de voormalige dribbelaar van Feyenoord. Het zullen stuk voor stuk mooie boeken zijn, maar de vraag blijft toch vooral waarom voetballers zo’n behoefte hebben om na afloop van hun carrière hun verhaal op papier te laten zetten. In Engeland deed de biografie van Alex Ferguson vlak na zijn afscheid een hoop stof opwaaien. Het was alsof het Manchester-icoon na ruim twintig jaar stilzwijgen eindelijk eens kon zeggen wat hij echt vond. Journalisten smulden ervan, maar de vraag blijft vooral hangen waarom dit soort dingen niet eerder bekend waren.

Het verhaal van Andy van der Meyde is in alles een biografie waard, maar dat zelfs de van beroep saaie Dennis Bergkamp een boek heeft, doet vermoeden dat er meer aan de hand is. In weerwil van de zo gehate mixed-zone daarom bij dezen de oproep. Gezocht: profvoetballer die er niet voor terugdeinst nu al z’n mening te geven.

3 Reacties op “GEZOCHT: PROFVOETBALLER MET EIGEN MENING

  1. Thijs Slegers van VI heeft een mooi portret geschilderd van Amdy van der Meyde.
    Gijp is genomineerd.
    Dan is het nog niet op,,,,er zijn momenteel veel voetbalboeken en ik moet zeggen de meeste zijn mooi geschreven.
    Nog nooit was er zoveel keus uit echt goede voetbalboeken.
    Op dit moment ben ik bezig in Ricksen en fernando verbaast me.
    Het boek is tot nu tot niet saai.
    Gehalte vrouwen en bierglazen is wel groot……sensatiezucht is dankbaar.
    Het is niet verheffend maar het spreekt me wel aan.
    Voor mij zijn het volslagen onbekende schrijvers.
    IK denk dat ik ook eens in die vijver ga hengelen.
    Als de de geschiedenis van Rood-Wit in een boek kunt krijgen dan kun je ook de memoires van Huub Stevens op papier zetten.
    Maar dat verkoopt niet,
    Messi is al te vaak beschrijven en Ronaldo ook.

    Pak een controversieel persoon zoals Gert Jan Verbeek en je hebt stof te over.Of het verkoopt?.
    Dus dan maar voor de echte liefhebbers de van origine Veldhovenaar die in Bladel opgroeide Roy Beerens.
    Waarschijnlijk zal hij niet zoveel zeggen maar de rest vul ik zelf wel in qua gehalte Van der Meijde en Riksen.
    Wedden dat het verkoopt in Zuidoost-Brabant.

    Laat nu eens weten over welke voetballer/trainer je graag een boek in de boekhandel zag.
    a)Dick Advocaat
    b)Jan Jongbloed
    c)Johan Neeskens
    d)Lex Immers

    De meeste stemmen gaan we honoreren en we gaan kijken of het boek echt te realiseren is als het tenminste Johan Neeskens is.

  2. Amdy=Andy

    Over Van gaal wil ik nooit een boek lezen, laat staan schrijven.

  3. Van gaal=Van Gaal.
    Ik word oud en begin te veel typefouten te maken.

Geef een reactie

