LEKKER SCHELDEN OP DE VIERDE MAN

allardDe laatste tijd verbaas ik me steeds vaker over het gedrag van trainers richting de vierde man. Wanneer je dat analyseert, kun je niet anders concluderen dan dat die hele situatie langs de lijn een wanvertoning is. Het slaat werkelijk helemaal nergens op. Want ga maar na. video-undefined-1BE83A1D000005DC-719_636x358Daar staat een man die uitleg moet geven over – veelal – het falen van iemand anders. En dat terwijl hij daar staat om de wissels te begeleiden, toezicht te houden op reserveballen en de uitrusting van de invallers. Je zou het inderdaad bijna vergeten. Want meestentijds is de vierde man scheldvoer voor de trainer. Die staat als een verwend kind verhaal te halen over een duwtje, schopje of pingeltje dat niet is gezien. Door iemand anders welteverstaan.

Ik overdrijf het nu. Maar alleen  omdat de vergelijking met die leeftijdscategorie meer dan treffend is. Trainers vertonen richting de vierde man het gedrag van een basisschoolleerling. Die rennen namelijk naar hun juf of meester wanneer een vriendje of vriendinnetje niet zo lief is geweest. Want dat mag toch niet! Dat is niet aardig! Nu is dat op een basisschool de normaalste zaak van de wereld. Want het zijn kinderen. Van een jaar of 8 á 9. Die verklaring gaat niet op voor een gemiddelde voetbaltrainer.

Die klaagt steen en been over die man met de fluit. Beter bekend als het vriendje van de vierde man die niet zo lief is geweest. En dat mag toch niet. Of de vierde meester daar alsjeblieft iets aan wil doen. Inmiddels doet de vierde man doodleuk mee met het circus. Want als het trainertje niet luistert, moet hij in een hoekje gaan zitten op de tribune. Het zijn werkelijk waar allemaal net kleine kinderen. En daar zitten wij naar te kijken en laten het gebeuren. Ik kan me ook geen enkele andere sport bedenken waar dit ook het geval is. Dat de trainer een man krijgt aangeboden waar hij lekker op kan schelden. Het zal aan mij liggen, maar ik kan er met mijn verstand niet bij.

Geef een reactie

