EEN JAAR IN DE ONDERBOND | Afl.1: Vlado zegt ‘Ja’

heinen
Voorzitter Krasjnowitsj ligt onder de zonnebank, zoals iedere maandagmorgen.
Of ik even op hem wil wachten.
Ik wacht.
Een uur.
Twee.
Drie.
Dan, als om mij heen de lunch wordt klaargezet – schalen met gerookte zalm, stapels pannenkoeken en vijf flessen Cava – door Krasjnowits’ persoonlijke assistente (Vanja, 23, ‘Ik ga waar Vlado gaat’), komt de splinternieuwe eigenaar van Groen-Wit-Rood de eetzaal binnen. Hij draagt een vrij korte kimono van rood kasjmier.

Op de rug staat een gouden draak met een roos in z’n bek.
Vlado Krasjnowitsj, rijk geworden in Kaukasische olie en eigenaar van z’n eigen vliegmaatschappij, Krasjnowitsjair, neemt plaats aan de overkant van de lange eettafel en kijkt nietsziend in mijn richting.
Hij ziet er knapperig uit.
‘Ik wilde u een paar vragen stellen,’ zeg ik.
‘I only speak Russian,’ mompelt hij, een mond vol zalm. ‘Vanja will translate.’
De Rechtenstudente neemt naast haar werkgever plaats, nipt van kopje heet water waar geneeskrachtige Abchazische rotsorchideeen in drijven en kijkt vragend in mijn richting.
‘Wat zijn uw plannen met Groen-Wit-Rood?’ vraag ik. Terwijl Vanja de vraag vertaalt in het meest breedsprakige Russisch dat ik ooit heb gehoord, prikt Krasjnowitsj onderwijl als een bezetene in z’n bord zalm.
Als Vanja is uitgetolkt, kijkt Krasjnowitsj me kort aan, maakt een rochelend geluid en schudt zijn hoofd.
Daarna draait Vanja zich naar mij en schudt het hare.
Ik pak mijn opschrijfblok erbij en begin de vragen op te sommen alsof ik plotseling bij de ANWB werk en voor het eerst  alle files mag voorlezen in het radionieuws.
Waarom meneer Krasjnowtisj juist Groen-Wit-Rood heeft uitgekozen.
Of hij echt miljardair is?
Wat er waar is van zijn vermeende connectie van het consortium van Chelsea-eigenaar Abramovich.
Of hij Groen-Wit-Rood twee weken geleden al kende.
Hoe hij denkt de club uit de zevende klasse richting de Champions League te gaan loodsen.
Welke spelers er op zijn lijstje staan.
Of Aad de Mos al benaderd is.
Of hij nu ook in Ravenzwaai gaat wonen.
Of Vanja vrijgezel is.
En op iedere, door zijn assistente vertaalde vraag, schudt de ‘Kaukasische Tsaar’ (© Johan Hupkes van Dagblad De Grasknijper) kort zijn vierkante hoofd van links naar rechts.
Uitgeput en bezweet stel ik een laatste vraag:
‘Wanneer kunnen we uw eerste acties als clubeigenaar verwachten?’
Weer die vertaling van twaalf zinnen.
Dan: iets wat op een lachje lijkt.
Дайте мне два дня,’ gromt hij.
‘Vlado zegt dat u hem nog twee dagen de tijd moet geven,’ zegt Vanja en ze aait haar werkgever over z’n opzij geharkte haar.
да.’
Ik kijk Vanja aan.
‘Vlado zegt “ja”’, zegt ze en neemt een bescheiden stukje zalm.

4 Reacties op “EEN JAAR IN DE ONDERBOND | Afl.1: Vlado zegt ‘Ja’

  1. Pingback: VOETBLAH VERGROOT SCHRIJVERSSCHARE! |

  2. Pingback: EEN JAAR IN DE ONDERBOND | Afl.2: Het Ontslag |

  3. Pingback: EEN JAAR IN DE ONDERBOND | Afl. 4: Niet Welkom |

  4. Pingback: EEN JAAR IN DE ONDERBOND | Afl. 5 – Transfertumult |

Geef een reactie

