MET EEN VROUW MOET JE HET DOEN

annemarie
Vorige week had ik een etentje met de sportredactie van een lokale krant. Terwijl ik mijn aandacht richtte op de gigantische spies met stukjes kip-, lams- en rundergehakt die voor me op mijn bord lag, en op de stapel rijst met rozijnen en een groene peper waarvan ik had onderschat hoe heet die was, gebaarde een vrouwelijke collega naar me dat ik even opzij moest kijken. Rechts van mij waren drie van onze mannelijke collega-sportverslaggevers verwikkeld geraakt in een discussie over Wesley Sneijder en het testosteron spatte er vanaf. Alle drie waren ze er van overtuigd dat ze gelijk hadden. Sneijder hoorde niet in het Nederlands Elftal thuis. Sneijder hoorde wel in het Nederlands Elftal thuis. Sneijder was een arrogante bejaarde lul op sloffen en hoorde bij geen enkel elftal meer thuis.

“Typisch mannen”, mompelde ik, terwijl ik mijn mond bluste met knoflooksaus. “Het zal altijd lastig blijven om ons te bewijzen in deze wereld”, reageerde de vrouwelijke collega.

Familie_SneijderHoewel ik, opgevoed door een feministische moeder die zonder overleg met haar man haar eigen achternaam aan de kinderen doorgaf, deze constatering graag omver wilde werpen, wist ik dat ze gelijk had. De vraag bleef alleen hóe we ons dan moesten bewijzen. Die avond was de verleiding groot om een liter bier achterover te slaan en me vol overgave in de discussie over Sneijder te mengen. Gelukkig zag ik net op tijd in dat ik eigenlijk niks van hem wist, behalve dat hij twee broertjes had die Rodney en Jeffrey heten en dat mijn bluftechnieken nog te slecht waren voor een potje Rummikub, waardoor ik mezelf alleen maar voor lul zou zetten en daarmee het omgekeerde effect zou bereiken.

Een andere optie was om mijn shirt omhoog te trekken en keihard ‘I love Wesley Sneijder’ te roepen. Maar dan zou ik mezelf wel erg laten kennen.

Ik draaide me om naar de linkerkant, waar een gesprek tussen andere collega’s ging over een Surinaamse jongen die, toen hij negen jaar oud was, door een pigmentziekte van huidskleur was veranderd. “Het voelde alsof ik nergens bij hoorde”, zei hij. Ik knikte begripvol.

– de Sneijdertjes komen van nl.afcajax.wikia.com

Een Reactie op “MET EEN VROUW MOET JE HET DOEN

  1. Pingback: VOETBLAH VERGROOT SCHRIJVERSSCHARE! |

Geef een reactie

