WAARDEVOLLE MIDDENVELDER

renevanrijswijkIn mijn laatste jaar als min of meer actief voetballer in de kelder van de Amsterdamse onderbond, ergens eind jaren negentig, was ik van grote waarde op het middenveld van mijn team. Sterker nog, de tactiek was op mij afgestemd. Daar ging een welhaast Cruijffiaanse logica achter schuil. Het middenveld werd bij ons namelijk altijd overgeslagen, dus daardoor kon ik niet al te veel aan de bal komen en ‘m dus ook niet verspelen. Ieder team zet zijn slechtste voetballers achterin of op doel, bij ons stonden de allerslechtsten op het middenveld. Ik krijg nog een stijve nek als ik terugdenk aan die tijd. Ik zag de hele wedstrijd de ballen, die onze ouderwetse ausputzer richting onze aanvallers kanonneerde, over me heen vliegen. Vaak kwamen die ballen ook met dezelfde snelheid weer terug.

amateurveldSoms wonnen we, meestal verloren we. Treurig dieptepunt was een beschamende 26-2 bij Hoofddorp uit toen we met slechts acht man, waarvan er vijf nog toeterend lam waren van de nacht ervoor, op het veld stonden. Toen de voorzitter dat nieuws vernam, werd hij helemaal gek en hij stuurde ons direct briesend van woede weg toen we, eenmaal terug in Amsterdam, nog even gezellig wat bier in de kantine kwamen drinken. Of we heel snel op wilden rotten. Ik maakte dat seizoen per ongeluk twee doelpunten. Twee rebounds die mijn opoe er met haar looprek nog in had geschoven, maar toch, die tellen ook. Filippo Inzaghi heeft een carrière gebouwd op dat soort doelpunten.

Mijn tweede goal dat seizoen was in mijn laatste wedstrijd, toen we uit tegen RKAVIC 13 in Amstelveen speelden. Een belangrijke wedstrijd om wie er nummer 10 of 11 zou worden. Er waren 12 teams in de competitie en degraderen konden we niet. Onze competitie was nog net geen G-voetbal, al leek het er soms verdacht veel op. Mijn intikker bleek de winnende 4-5 te zijn. Op de schouders ging ik het veld af en de keeper der Veners lachte me toe dat ik nooit meer mocht invallen. ‘Maak je geen zorgen,’ lachte ik terug en ik hield woord. Dat was mijn laatste wedstrijd. Maar, laat ik eerlijk zijn, middenvelder was niet mijn favoriete positie. Mijn favoriete positie bezette ik in de derde helft, in de kantine. Daar had ik het hoogste woord en slalomde ik met de souplesse van een dartele hinde langs minimaal acht man om als eerste aan de bar te staan om bier te bestellen. Ik zette alle poppetjes op de juiste plek, links en rechts naast mij op de barkruk. Ik verdeelde daar het spel, het kaartspel welteverstaan. En daar, in die heerlijke kantine, eiste ik ook altijd alle ballen op. De bitterballen welteverstaan.

Een Reactie op “WAARDEVOLLE MIDDENVELDER

  1. Pingback: VOETBLAH VERGROOT SCHRIJVERSSCHARE! |

Geef een reactie

