RODNINHO

renevanrijswijk
cambuur stadionEen heerlijke voorjaarsdag in 1999, voor het stadion van Cambuur Leeuwarden. Een fonkelnieuwe leren bal ging van hand tot hand en iedereen zette er zijn handtekening op voor een Fries jongetje van een jaar of tien dat van oor tot oor glunderde bij het aanschouwen van al die sterren: Edwin van der Sar, Mario Melchiot, Jari Litmanen, Shota Arveladze, Dani en…. een gozer met een ongeschoren bakkes en een lange paardenstaart.

Die laatste was wel wat twijfelachtig, vonden enkele andere kinderen. Hij droeg wel een hesje van Ajax, zo’n echte, en hij stond met de andere spelers te praten en te lachen dus hij moest wel een wisselspeler zijn. Dat riep de eigenaar van de bal dus ook: ‘Hij is een wisselspeler. Ik ken hem wel.’ De bal kwam bij Dani, die geroutineerd tekende. Dani gaf de bal door aan mij. ‘Jij ook.’ Grijnzend signeerde ik de bal. Dichterbij het bestaan van een profvoetballer zou ik in mijn leven niet meer komen. De jongens moesten allemaal smakelijk lachen. Dat lachen verging ze overigens later die middag wel, want Ajax kreeg met 4-1 vanonder uit de zak door Cambuur. Ik was steward bij Ajax in die tijd en reisde het hele land door met de club.

Veertien jaar later speelt Ajax weer tegen Cambuur. Ik ben allang geen steward meer. Ik zit bij thuiswedstrijden als supporter in het stadion en bij uitwedstrijden thuis of in de kroeg. Ajax speelt in Leeuwarden. Ik zit thuis in Amsterdam. In Leeuwarden loopt een bonkige vent van een jaar of vierentwintig naar zijn schuurtje. Hij wil wat aan zijn maten laten zien. Hij heeft ‘m nog, die leren bal met de handtekeningen van de Ajax-selectie uit 1999. Hij laat ze allemaal zien aan zijn vrienden die bewonderend naar het relikwie kijken. Ze lezen mee. Ze herkennen de handtekeningen van Van der Sar, Melchiot, Litmanen, Arveladze, Dani en…. wie? Rodninho? Frank de Boer en Rodninho 1507599_10202865907752808_1924883047_nWie de hel was dat? De mannen pijnigen hun hersens, maar bij niemand roept die naam enige herkenning op. ‘Zal wel een wisselspeler zijn geweest die nooit is doorgebroken,’ maakt de eigenaar van de bal aan alle discussie een einde. De bal wordt weer opgeruimd. Rodninho verdwijnt weer in de anonimiteit van een Leeuwarder schuurtje.

Uitblinkende invaller die dag aan de kant van Cambuur die dag was overigens een jongen met een ongeschoren bakkes en een lange paardenstaart: René van Rijswijk.

Geef een reactie

