ALBANEZEN KUNNEN ER GEEN HOUT VAN

arthur
Tot en met het WK in Brazilie neemt Voetblah wekelijks een deelnemer onder de loep. Vandaag: Zwitserland

wk-2014-speelschema-gastland-brasilDit zal misschien onbescheiden klinken, maar ooit schitterde ik als zaalvoetballer in Kosovo. De sporthal op de campus van de Universiteit van Pristina, waar het toernooi werd georganiseerd, was een tikkie verouderd. Er ontbraken plankjes in de speelvloer van parket. Destijds was er maar twee uur per dag elektriciteit in Pristina, dus speelden we in de schemering. Lastig met al die gaten in de speelvloer. In mijn team zat een Kosovaars-Albanese jongen. Shkelqim, heette hij. Spreek uit: Sjketsjim. Oftewel, Sjimmie.

Sjimmie kon er geen hout van. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar Sjimmie dacht dat hij juist heel goed was. Nooit speelde hij een bal over. En als hij zich vastliep, mocht ik dat weer oplossen. Ondanks Sjimmie haalden we de halve finales. Het werd een moeizame wedstrijd. Halverwege kwamen we 1-0 achter. De uitschakeling nabij kregen we in de allerlaatste seconden toch een reddingsboei toegeworpen. Strafschop. Sjimmie ging meteen achter de bal staan. Ik moest de bal letterlijk uit zijn handen trekken.

De trieste, onbegrijpende ogen van Sjimmie staan nog altijd op mijn netvlies. Sjimmie stond schuin voor me toen ik mijn aanloop nam. Hij was de laatste in het rijtje dat zich gevormd had tussen mij en het doel. Op het laatste moment stak hij zijn duim omhoog. Lang heb ik gedacht dat alle Balkanbewoners geweldige voetbalgenen bezaten. De geniale onvoorspelbaarheid van Stoichkov en Hagi. De briljante wijze waarop mannen als Prosinecki, Savicevic en Zahovic het spel naar hun hand zetten. De kanonskogels van Mihajlovic. Onberekenbare types. Vaak zo gek als een deur. Lui geworden door een teveel aan talent.
Behalve de Albanezen. Die kunnen er geen hout van.

shaqiriIn juni gaat Zwitserland lachend de tweede ronde van het WK halen. Dankzij de genialiteit van een nieuwe generatie Albanese immigranten. Xherdan Shaqiri (Bayern München), Granit Xhaka (Borussia Mönchengladbach), Blerim Dzemaili (Napoli), Admir Mehmedi (Freiburg) en Pajtim Kasami (Fulham) zijn allemaal van Albanese afkomst.

Op 11 oktober 2013 kwalificeerden de Zwitsers zich dankzij een doelpunt van Shaqiri voor het WK. Plaats van handeling: Tirana, Albanië. Alsof het zo moest zijn. Naar verluid werden de ‘Albanezen uit de Alpen’ de hele wedstrijd uitgefloten en bekogeld door de thuisfans. Dat kan ik me voorstellen. Voor de Albanese fans moet het toch een beetje voelen alsof de bal op het beslissende moment, het moment van ultieme glorie, het moment waarop je eindelijk erkend zult worden voor je geniale talent, alsof de bal juist op dat moment uit je handen wordt getrokken.

In het schemerdonker begon ik aan mijn aanloop en zag de vragende ogen en het opgestoken duimpje van Sjimmie. Geroutineerd legde ik aan. Ik wist precies wat ik ging doen. Rechterhoekje, uitdraaien op het laatste moment, keeper op het verkeerde been. De penalty werd gestopt. Die avond in Kosovo dacht ik dat ik heel goed was. Maar eigenlijk kan ik er geen hout van.

– het WK-logo komt van http://www.wk2014speelschema.org
Shaqiri vonden we op wikimedia.org

Een Reactie op “ALBANEZEN KUNNEN ER GEEN HOUT VAN

  1. Wat lul je nou. Wat een slechte verhaal

Geef een reactie

