DE KERSTGROETEN VAN RIBÉRY

annemarieMorgen ga ik naar Keulen. Op zoek naar het kerstgevoel of zo. Ze hebben daar namelijk niet gewoon één kerstmarkt. Nee, ze hebben er veertien. En er rijden kerstmannen rond op Harley Davidsons met allemaal een kerstboom op de achterkant van hun motor gebonden. Heb ik van horen zeggen. En voor de culturele input moet ik op zoek naar een spooktrein, tipte iemand anders mij. Dan lijkt het net alsof er een trein aankomt. Maar toch niet. Bij wijze van kunstproject. Het soort situatie waarvan ik me had voorgenomen om er nooit in verzeild te raken. Maar tegenwoordig heb ik een vriend. En het leek hem zo gezellig om samen met mij naar een kerstmarkt te gaan. ‘Want schatje, dat moet je toch een keer meegemaakt hebben. En ze hebben er curryworsten,’ zei hij er met een smekende blik bij.
Dat laatste deed ‘t ‘m natuurlijk.

Dus, om alvast in de Duitse kerstsfeer te komen, heb ik vandaag de kerstgroet van Bayern München zitten kijken. Twee minuten en zestien seconden duurt het filmpje waarin het hele team en de technische staf, bijgestaan door mascotte Berni de beer (die ‘FYI’ een eigen Facebookpagina heeft), met kerstmutsen- en baarden uit volle borst de ultieme kerstkraker Jingle Bells zingt. Het lijkt erop alsof ze allemaal braaf de tekst uit hun hoofd hebben geleerd. Èn er straalt nog enigszins plezier vanaf ook. Maar er is er maar één die mijn hart doet smelten en dat is Franck Ribéry. Door het enthousiasme waarmee hij staat mee te klappen op de maat doet hij me denken aan een Duracell-konijn. Aandoenlijk, onvermoeibaar en op den duur irritant.

Het is nu afwachten of Ajax ook met een kerstgroet komt. Ik zie het wel voor me. Met Frank de Boer als kerstman voor op de slee, voortgetrokken door de kliek Scandinaviërs, allen met een hertengewei op hun hoofd. De rest van het elftal is verkleed als elfjes en zingt onder aanvoering van elfencommandant Daley Blind een variant op Midden in de Winternacht:

Midden in de winterstop
Gaat de geldkraan open
Overmars is gechanteerd
En zal Martens kopen

En wie niet zingt die is geen Jood.

Maar gezien de inspiratieloze videoboodschap tijdens het Amsterdamse Sportgala deze week (er stond helaas al een teamuitje gepland naar het concert van Anouk), waarin een duidelijk diep ontroerde Siem de Jong elke supporter tot in Papoea-Nieuw-Guinea bedankte voor de steun, heb ik weinig hoop dat Ajax het kunststukje van Bayern München zal overtreffen. En dat is dit keer niet de schuld van de Duitsers. Wij Nederlanders houden van lekker normaal doen. Geen glitter en glamour in de boom, maar gewoon een piek en elf ballen. Geen kerstliedjes zingen bij de open haard maar gewoon aan tafel zitten, schransen en je bek houden.

Ineens heb ik ontzettend veel zin om naar Keulen te gaan.

2 Reacties op “DE KERSTGROETEN VAN RIBÉRY

  1. Ik vind dit een prima promotie kerstfilmpje van BM.
    Die Duitsers weten hoe het moet.
    De stijl en kwaliteit druipen eraf.
    Dit zie ik een Nederlandse club niet nadoen.
    Wij hebben die traditie niet.
    Het mag ook niets kosten.

    Frank de Boer als kerstman….met die chagrijnige kop de bok.
    De mannen uit Scandinavië voor de ploeg. Doe me een lol.
    Elfen….waar vind je die bij Ajsx.
    Gewoon een stel kandelaars met kaarsen erin.
    Onbeweeglijk.
    iedere kaars is een speler…van groot naar klein.
    En bij De Boer mag de vlam er in.
    Zalig Kerstmis

  2. Wat een prachtcolumn. Kreeg een bijna onbedwingbare behoefte aan een Currywurst.

Geef een reactie

