SALPINGIDIS EN DE FLUWELEN REVOLUTIE IN ROEMENIË

mrvoetblah
Tot en met het WK in Brazilie neemt Voetblah wekelijks een deelnemer onder de loep. Vandaag: Griekenland.

De voetbalnatie Griekenland kunnen we terugbrengen tot één naam: Salpingidis. Hou die man in de gaten, deze zomer.

Hun play-offtegenstander Roemenië is echter vele malen interessanter. Neem alleen al de krullenmat van de gebronsde kampeervader die ik afgelopen september ontmoette op een camping in Montenegro. Hij speelde een strandspelletje met bal en waterflessen zo fanatiek dat hij het speeltuig  tweemaal tegen het hoofd van zijn dochtertje gooide, die vanwege haar dreumesstatus slechts toe stond te kijken. Die avond trof ik hem, zittende, binnen het bereik van het wifi-signaal van de receptie. Achter een laptop, met een fles sterke drank. Kijkende naar het Champions League-duel Schalke 04 – Steaua Bucharest.

adiIk was naar de receptie gelopen om even snel de livescore van Barcelona – Ajax te checken, maar al gauw wisselden we de basisopstelling van het Roemeense elftal tegen Argentinië op het WK’94 uit. Hierbij via whatsapp gesouffleerd door mijn voetbalmaten in Nederland, die in de kantine zaten te kijken hoe Messi driemaal scoorde tegen Vermeer.  Ondertussen leerde ik dat de doelmannen Bogdan Stelea en Florin Prunea om de beurt keepten in ’94, tot aan de kwartfinale aan toe. Ik nam kennis van Steaua’s huidige cultheld Adi Popa die op zijn 18e tot de harde kern op de tribune behoorde en op zijn 19e tot de basiself op het veld.

Achter deze sportieve wetenswaardigheden bleek echter een voetbalpolitiek verhaal schuil te gaan. Gheorghe Hagi, Gica Popescu en Dan Petrescu, de gouden generatie van ’94,  staan hierin recht tegenover de bondsbonzen die hen ooit selecteerden. Door zich beschikbaar te stellen voor hoge posities ontrollen zij een fluwelen revolutie die moet afrekenen met het corrupte systeem van naar voren geschoven spelers en vriendjespolitiek. Het is een strijd die plaatsvindt achter de schermen, die niet openlijk wordt uitgevochten. Langzaam maar zeker neemt het kosmopolitische Roemenië echter het stokje over van het oude Oostblok-model. En dat is veel fundamenteler dan een WK-deelname in 2014.

Over vier jaar is de overgang definitief voltrokken en dan hoop ik dat Roemenië het kunstje van ’94 zal herhalen. Met een excellerende Adi Popa en mijn favoriete Roemeense kampeervader in de hekken.

3 Reacties op “SALPINGIDIS EN DE FLUWELEN REVOLUTIE IN ROEMENIË

  1. Salpingidis? Ik zou zeggen: Mitroglou!

    Verder een mooi verhaal over de Roemenen. Altijd een vrij mysterieus team. Ik herinner me Lacatus ook nog goed en dan met name door de manier waarop Hugo Walker zijn naam altijd uitsprak: Laakaatoooeeessss. Later kreeg je Raducioiu, Ilie, Moldovan, Mutu, Marica. Ook mooie spitsen. Maar zo’n mooi team als in 1994, dat hadden ze daarna zelden. Ook al omdat in ze 1998 hun eigen glazen ingooiden met een spontane ‘blondeeractie’ na het bereiken van de tweede ronde. Direct was het toernooi afgelopen. Kroatië bleek te sterk. Zonde.

  2. Eigenlijk zijn die Roemenen helemaal niet interessant.
    Vanaf het moment dat Ut Atad 1-1 speelde tegen Feijenoord wist ik het al…..het komt nooit meer goed met de Boekarest elite.
    Bepaalde individuen konden me bekoren zoals Hagi.
    Het Roemeense voetbal kreeg een geweldige knauw toen Romario in zijn eentje Steau Boekarest naar de kelder hielp.
    Ik vind het echt helemaal niks zoals ik het Bulgaarse geprul en het het Hongaarse geklooi ook niet om aan te zien vind.
    Trouwens er liep, daar wel een aardige keeper.
    Heette die niet Ducadam.
    Wierp zich altijd als een dam voor de spitsen en riep dan ik ben Duca.
    Het feit dat ik na moet denken over mijn zinnen geeft wel aan hoe triest het gesteld is met het Roemeense spel.
    En dan die fletse gele shirts war ze in spelen.
    Neen, het wordt nooit iets met Roemenië.
    Toch is dat ook wel jammer.
    Maar de hele infrastructuur in het land is gewoon klote.
    Kijk Hongarije heeft nog Boedapest maar wie gaat er nu naar Boekarest?
    Bulgarije heeft nog Sofia en de Goudkust waar westerse toeristen zich laven aan het kostelijke Bulgaarse bier.
    En dan te weten dat per 1 januari de Roemenen hier binnen komen.
    Het zal wel druk worden op de Hertgang.

  3. Ducadam inderdaad. Die hield Barcelona van de EC1 af door in de strafschoppenserie de ene na de andere penalty te stoppen. Het verhaal gaat dat hij later door de zoons van Ceaucescu dusdanig is mishandeld, dat hij nooit meer kon keepen. Maar of dat echt klopt of een enigszins aangedikte anekdote is, kan ik nergens echt vinden.

Geef een reactie

