SPIEKSTADIONS

populistSpieken is slecht. Kinderen die afkijken moeten voor straf honderdmaal ‘ik mag niet spieken’ schrijven. Jongetjes die door het sleutelgat van de meisjeskleedkamer spieken worden gecorrigeerd door de gymleraar die ’s avonds door online sleutelgaten zit te loeren. En naar voetbal spieken is ook een misdaad. Tenminste dat kunnen we concluderen uit de afname van het aantal spiekstadions.

d6c4407185_1377073829_Publiek-in-de-bomen-bij-Belgie-Nederland-in-1913__list-noup

Bij steeds minder voetbaltempels kun je als buitenstaander een glimp opvangen van de wedstrijd. Nieuwe stadions worden vanuit praktisch oogpunt weggeduwd naar de rand van de stad. In het hart van de infrastructuur die het ‘evenementenpubliek’ moeiteloos kan ontsluiten. Maar in nieuwe stadions is ook meer ruimte voor zaalverhuur, concerten en skyboxen. Inkomstenbronnen die onontbeerlijk zijn om mee te blijven doen in het topvoetbal. En voor de ruimhartige skyboxeigenaar is het nooit leuk als er een paar knapen dezelfde wedstrijd gratis vanuit een boom bekijken.

De inrichting van nieuwe stadions en hun omgeving is anti-pottenkijker. Geen heuvels om op te staan, geen beklimbare bomen en geen kantoorpanden van waaruit de wedstrijd bekeken kan worden. Staan er grote kantoren naast een stadion, dan zit er zoals in de Amsterdam ArenA wel een dak op. Nederland heeft bij mijn weten nog één, misschien twee spiekstadions. Aan een kant van het Lavans Stadion (De Braak!) van Helmond Sport staan garages. Als puber was ik altijd jaloers op de mannen die in de tuinstoel op hun garagedak in gezelschap van een kist bier 2 x 45 minuten naar erbarmelijk voetbal keken. Volgens mij biedt het – relatief arme – Helmond deze optie nog steeds. En misschien bieden de zolderramen aan de Vetkampstraat een zicht op de Adelaarshorst, maar dat weet ik niet.

Buenos Aires biedt met zijn voorliefde voor hoogbouw en tientallen stadions nog enkele spiekstadions. Naast het Estadio Arquitecto Ricardo Etcheverri (zucht..) staan twee wanstaltige betonnen reuzen waar de bewoners gedurende de wedstrijden van Ferro Carril Oeste spandoeken aan de balkons hangen. In het chiquere Belgrano hebben de bewoners van de bovenste verdiepingen van een modern appartementencomplex aan La Pampa zicht op het vervallen stadionnetje van vierdeklasser Excursionistas. besiktasInonuStadium02Het mooiste spiekstadion is het Ismet Inönu Stadyumu in het hart van Istanbul. Langs het stadion kruipt een weg omhoog. Hij begint aan de ene lange zijde, aan de voet van de Bosporus. Aan het eind van de lange zijde neemt hij een ruime steile bocht om de korte zijde, om vervolgens langs de andere lange zijde verder omhoog te kruipen en af te buigen naar het centrum. Wanneer Besiktas thuis speelde, stonden al ver voor de aftrap shag rokende mannen op de stoep van deze weg. Wie vroeg was kon zeker 80 procent van het veld zien. Wie later was moest het met minder dan de helft doen, maar dat werd gecompenseerd door een weidser uitzicht op de Bosporus. Een prachtig stadion dat ook de armste fans een kans gaf op een beetje wedstrijdbeleving. Helaas is Besiktas verhuisd naar een ander onderkomen.

Zelf heb ik, brave jongen die ik ben, nooit gespiekt. En dat is spijtig. De stadions van Go Ahead, Besiktas, Ferro en Excursionistas zag ik op legale wijze van binnen. Mijn geplande trip naar Helmond werd vorig jaar door sneeuwval gehinderd. Hopelijk heeft iemand in Helmond bij de eerste thuiswedstrijd van het seizoen 2014-2015 een tuinstoel over. Dan zorg ik voor het bier.

– het publiek in de bomen bij België – Nederland in 1913 komt van upcoming.nl/static

Een Reactie op “SPIEKSTADIONS

  1. Ik denk dat ik nog niet voor niets naar Helmond Sport wil kijken.
    Mijn tuinstoel en mijn bak Heineken zet ik liever ergens anders neer.
    maar het heeft wel wat om vanaf een garagebox naar een slechte wedstrijd te kijken.
    Ik ben eens in Gelsenkirchen geweest/stadion van Schalke en daar volgde ik in 1988 Nederland-Ierland vanaf een heuvel.
    Een fascinerend schouwspel.
    De bal van Kieft ging er vanaf de heuvel in.
    Ronald Koeman hoefde niet eens (mislukt) te schieten.

    Tegenwoordig zie je dat niet meer.
    Het moeten allemaal art deco bouwwerken zijn waarbij het dak dicht kan.
    Dan valt er niets meer te spieken.
    De nostalgie van het voetbal is weg.
    Spelers die na hun carrière sigarenboer worden zoals Sjaak Swart heb je toch niet meer.
    Zie jij Maher van PSV sigaren verkopen?.
    Neen toch, wel een zware pijp roken.
    Het leuke aan de voetballerij is weg.
    Commercie en nog eens commercie.

    Dat is waarschijnlijk de reden dat ik steeds meer darten kijk en het voetbal laat voor wat het niet is.
    Zo spannend als Van Gerwen tegen Andersen wordt Ajax-PSV nooit.
    En als je dan bij Helmond Sport nog door het dak van de garagebox flikkert. zijn de kosten ook voor jou.
    Als dat dan maar in de 1e minuut gebeurt.

Geef een reactie

