THE HALF-TIME HERO en PIPPO INZAGHI

catalaanLange tijd werd een van de meest aansprekende Engelse supportersverhalen bestempeld als football fairytale. Een urban legend waarvan niemand aannam dat het daadwerkelijk was voorgevallen. Tien jaar lang was het de queeste van journalist Jeff Maysh om de bron van deze overlevering te achterhalen: Steve Davies. Een man die in de seizoensvoorbereiding van 1994 als supporter van West Ham door toenmalig coach Harry Redknapp uit het publiek werd getrokken om zijn opwachting te maken in het team dat hij al jaren aanbad. En hij doelpuntte nog ook. In de zomer van 2013 kwam het tot een ontmoeting tussen de journalist en deze bekende onbekende. Het verhaal bleek allesbehalve een fabel te zijn…

Harry Redknapp sends Steve Davies on at OxfordOp de desbetreffende zomerdag van 1994 stond Steve naast de dug-out de hele eerste helft spits Lee Chapman uit te foeteren. Op een gegeven moment moet ‘Harry Houdini’ het welletjes hebben gevonden en confronteerde de tot dan toe slechts in irritatie uitblinkende Davies met de vraag of hij het beter zou kunnen. “Heeft mijn oma een snor en rookt ze zware shag? Natuurlijk kan ik het beter!” Ik hoop dat dit de strekking van zijn antwoord was. Hoe dan ook, Davies zat een paar minuten later in de kleedkamer zijn veters te strikken en zou weldra als fan zijn debuut maken voor een Premier League-elftal. Hij scoorde zelfs. Het doelpunt haalde echter nooit de annalen. Hij werd afgevlagd voor buitenspel.

Bij het lezen van het verhaal vroeg ik me af of we er wijzer van worden dat het niet slechts een mythe blijkt te zijn. Mijn antwoord is ja. Zeker voor de sceptici onder ons. Onbeduidend als we terugkijken op de jongensdroom die we hadden. We doen het af als onwetendheid en kinderlijke waanzin. Terwijl ik wed dat diep van binnen iedere voetballiefhebber zijn rechterhand zou geven om eens aan te treden tussen die witte kalklijnen. Scoren voor een vol stadion. Hoe zou dat voelen? En op het moment dat ik me daar een inbeelding van probeer te maken, zie ik het als een donderslag bij heldere hemel: Filippo Inzaghi. Voor iemand die voelt dat ie in een droom leeft, voelt scoren voor een vol stadion precies zoals we Pippo zijn hele carrière hebben zien juichen. Een mythe die zich jarenlang recht voor onze neus heeft afgespeeld. Steve Davies en Filippo Inzaghi… beste vrienden.

De foto komt van www.theguardian.com
Het verhaal werd opgepikt via www.howlermagazine.com
Hier hoort u Steve Davies en Jeff Maysh aan het woord. Zeer de moeite!

Geef een reactie

