DAG ANOUK

annemarieAnouk027Op zondag 30 september 2012 zat ik in een sprinter van Den Haag naar Amsterdam Centraal. Ik was net naar de uitwedstrijd van de Ajax-vrouwen tegen ADO Den Haag geweest toen ik op het perron van Den Haag Ypenburg werd aangesproken door een jongen die ik zo eind twintig schatte. Hij was ook naar de wedstrijd geweest. Ik vroeg hem waarom. Omdat hij naar elke wedstrijd van de Ajax-vrouwen ging. Waarom, vroeg ik weer. Voor Anouk, zei hij en ik zag een glinstering in zijn ogen. Hij was al heel lang fan van Anouk Hoogendijk. Ze was de liefste van alle Ajax-speelsters. Als hij haar een Twitterbericht stuurde, dan antwoordde ze altijd. Hij had haar handtekening al en hij liet me een foto zien van hun tweeën. Ze was ook nog eens de mooiste, zei hij glunderend. Toen we station Utrecht Centraal naderden ging het volume van zijn stem omhoog waardoor de intieme details van zijn liefde voor de blonde voetbalster hoorbaar werden voor de rest van de reizigers in de stiltecoupé. Toen heb ik iets gedaan waar ik me nog altijd voor schaam. Ik heb gezegd dat ik er bij Utrecht uit moest, ben uitgestapt en in een andere coupé weer ingestapt.

Sindsdien komen we elkaar bijna wekelijks tegen en speelt hij met mijn schuldgevoel door me telkens heel enthousiast gedag te zeggen. Tijdens de wedstrijden zie ik hem vanaf mijn stoeltje op de tribune op zijn vaste plek staan, rechts van de dug-out. Altijd alleen. De beide handen om het ijzeren hek geklemd als het spannend is of ontspannen in de broekzakken als de vrouwen op een veilige voorsprong staan. Onverstoorbaar houdt hij, altijd gekleed in dezelfde jas, spijkerbroek en schoenen, te midden van gillende meisjes, zijn ogen gericht op het veld en op zijn Anouk.

choco met slagroom 85b35ce2-8747-43f5-8804-262debf193acZielig is hij niet, daar ben ik inmiddels over uit, zo gelukkig als hij eruitziet wanneer hij na afloop van een wedstrijd in de kantine staat na te genieten met een kop warme chocolademelk met slagroom in zijn handen. Het predicaat van ‘obsessieve stalker’ heb ik ook verworpen. Zijn liefde voor Anouk is van hem, daar heeft verder niemand last van en Anouk zelf al helemaal niet.

Deze week tekende ze een contract bij Arsenal. Vanavond zal ze bij de wedstrijd van de Ajax-vrouwen tegen Club Brugge afscheid nemen van de fans voordat ze naar Londen vertrekt. Haar grootste fan laat ze achter met een gebroken hart. Daar kan geen warme chocolademelk tegenop.

– het fraaie plaatje van Anouk komt, hopelijk met permissie, van http://1.bp.blogspot.com

3 Reacties op “DAG ANOUK

  1. Wat een mooi, invoelend en openhartig verhaal! Chapeau Annemarie en chapeau Voetblah voor het aantrekken van dit kaliber scribenten!

    Ben een tijdje uit beeld geweest, maar het is er alleen maar nog beter op geworden. Ga zo door!

  2. helemaal mee eens.
    Anouk is een prachtspeelster en een prachtige vrouw.
    De Johan Cruijff van de Nederlanden.
    Die gaat het maken bij Arsenal.
    Let maar op.
    Anouk maakt het overal…in Nederland/in Zweden en ook in Engeland.
    Daar mag Nederland heel trots op zijn.

  3. In de eerste versie heb ik (naar eigen inzicht) vermeld dat het om een ‘licht zwakzinnige’ jongen zou gaan. Dat is echter niet juist. Mijn excuses.

Geef een reactie

