VOETBALKENNERS ZIJN LOSERS

kalusha

In elke vriendengroep zit er wel eentje. TopshotsZo’n gast die alles – écht alles – van voetbal weet. Pak je eigen vriendenschare er maar even bij, wedden dat er zo’n wandelende voetbalencyclopedie tussen zit? Welnu, voetbalkenners zijn losers. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen. Ik steek de hand in eigen boezem, want ik classificeer mezelf ook als voetbalkenner. En dus als loser. Vroeger, op de basisschool was het nog best cool om alles over voetbal te weten. Wanneer ik oreerde over het voorkeursbeen van Michiel Achterhoek, de reservedoelman van Heracles Almelo, knielden mijn vriendjes eerbiedig voor mij neer. Toen nog wel…

Later werd het vooral deerniswekkend, een beetje stakkerig. Mensen zagen me steeds meer als een hondje met drie pootjes. Zo werd ik ook nagestaard. Rond de pubertijd ontdekte ik dat mijn voetbalkennis volkomen nutteloos, zelfs belemmerend was geworden. In de discotheek werd ik beste maatjes met Barry, het puisterige joch van de muntenverkoop, met wie ik urenlang West-Afrikaanse cultvoetballers oplepelde. Het leverde me een behoorlijke ontwikkelingsachterstand op qua ‘bier en tieten’. Terwijl Barry en ik pret hadden om Prince Polley, zopen mijn vrienden zich coma of zetten ze een breezerslet tegen een boom. Ik verzamelde Topshots, zij cumshots.

Shirt VoetbalkennerVorige week leek ik eindelijk weer eens een slaatje uit mijn voetbalintellect te slaan. Via Koning Voetbal won ik een printer en een T-shirt. Hosanna, de printer heb ik voor 200 euro kunnen verpanjeren. Het shirt daarentegen raak ik aan de straatstenen niet kwijt. Temeer omdat zowat ieder tepeltje taptemelk uit Hilversum erop heeft lopen kladden. Jack Spijkerman, Xander de Buisonjé, zelfs Johnny de Mol… Er zit mij niets anders op dan het shirt te gaan dragen. Ik zie het dan ook als publiekelijke boetedoening. Eeuwen geleden droegen lepralijders speciale kleding, omhangen met bellen, om eenieder te waarschuwen voor hun komst. De paria anno 2014 loopt met Jack Spijkerman op de borst.

– Uiteraard plaatst Voetblah geen foto’s van cumshots, maar van Topshots. Afkomstig van Collectie.museumrotterdam.nl.

3 Reacties op “VOETBALKENNERS ZIJN LOSERS

  1. Een andere scribent van Voetblah won onlangs de hoog aangeschreven voetbalquiz in het altijd zonnige Lisse en deze man is een echte winner…

  2. Feitjes over voetbal zijn altijd interessant.
    Wat dat betreft heb je in iedere groep een kenner.
    In Veldhoven lopen wel een paar kenners rond.
    Frank Verspaandonk en Ton Neggers weten heel veel van voetbal en zelf mag ik zeggen dat ik ook niet heb stilgestaan.
    Maar om nu de voetbalquiz op tv te volgen..neen.
    Als de zwartwitte beelden op tv komen en het gaat over Pele, Gerson en Jairzinho….dan haak ik af.
    Maar vanaf 1974 wk in Duitsland kan ik wel uit de voeten.
    Berti Vogts, Beckenbauer en zelfs Gert Muller kan ik wel plaatsen.
    De moooiste quizvraag moet gaan over Colombia en het antwoord moet zijn Valdarama.

Geef een reactie

