ARME MAURICE STEIJN

annemarieIk lig onder vuur. Bezig aan mijn vierde seizoen als trainer en coach van de Meisjes D1 van sv De Meer werd ik vorige week gebeld door mijn teamleider, tevens vader van één van de speelsters. Hij wilde even met me praten. Want, zei hij, hij was een winnaar. En het feit dat zijn dochter nu al vier jaar op rij alles verloor, deed zijn winnaarsmentaliteit niet goed. Sterker nog, het riep een aantal vragen bij hem op die hij graag door mij beantwoord wilde hebben.

Meisjesvoetbal 2010_5Dus daar zaten we na een maandagavondtraining van de meiden in de kantine. De gefrustreerde teamleider/vader en ik. Terwijl ik met mijn handen mijn verkleumde voeten weer tot leven probeerde te wekken, onderging ik gelaten het vragenvuur. Hoe het eigenlijk kwam dat we alles verloren. Aan de individuele kwaliteiten van de meiden lag het niet. In ieder geval niet aan die van zijn eigen dochter. Waarom de meiden, als ze om negen uur ’s ochtends moesten spelen, veel vermoeider oogden dan bij wedstrijden die pas ’s middags begonnen. Waarom zoveel speelsters altijd te laat waren. Waarom ik zelf altijd te laat was. Of ik als coach mijn voorbeeldfunctie wel serieus nam. En tenslotte, hoe ik zelf vond dat het ging. Mijn tenen begonnen te tintelen, maar voor mijn gevoel stond ik weer in de kou.

Wie zelf nooit trainer is geweest, zal ook nooit begrijpen hoe het is om trainer te zijn. Die zal niet begrijpen dat meiden van elf en twaalf jaar het begrip ‘individuele kwaliteiten’ baseren op wie de mooiste radslag kan, het langste aan de lat kan hangen en na afloop van een wedstrijd de meeste snoepjes tegelijk in de mond kan stoppen. Dat de onderlinge gesprekken vooraf in de kleedkamer niet over driehoekjes en één-tweetjes gaan, maar over de onterechte overwinning van arrogante Priscilla met haar blonde gelkuif in de battle van de Voice Kids. En dat ze allemaal het hele programma tot godbetert half twaalf hadden mogen uit kijken. En dan aan mij vragen waarom ze er op zaterdagochtend als uitgewrongen vaatdoeken bijlopen! Na deze motie van wantrouwen kan ik niet ontkennen dat een gevoel van compassie mij overviel toen ik hoorde van het ontslag van ADO-trainer Maurice Steijn. Maurice Steijn unnamedZou hij ook een telefoontje hebben gekregen van één van de ouders? “Hoi Maurice, je spreekt met de moeder van Wilfried Kanon. Mijn zoon is niet naar Den Haag gekomen om te verliezen. Hier in Ivoorkust houden wij van winnen. Wat vind je hier nou zelf van?”

Arme Maurice. Misschien hangen de spelers van ADO tijdens de training ook wel voortdurend aan de lat. Weten wij veel. Maar in de wereld van de topsport is er geen ruimte voor mededogen. Gelukkig zijn wij met de MD1 na de winterstop met een nieuwe competitie gestart. De meiden hebben beloofd dat ze vaker zullen winnen. En ik zal vaker op tijd komen.

– het meidenteam vonden we op cbsdewegwijzerslochteren.nl
– de arme, wanhopige Maurice komt van nrc.nl

Een Reactie op “ARME MAURICE STEIJN

  1. Het ontslaan van trainers gaar nu eenmaal gemakkelijk (in Nederland).
    Maar het zelf opstappen gaat nog veel gemakkelijker.
    Van Basten en Koeman doen alsof er clubs voor het oprapen zijn.
    Raar wereldje, het trainerswereldje.
    Voor Maurice Steijn vind ik dit besluit gewoon sneu.
    Die man past bij ADO/Den Haag, hij doet zijn best met 2e rangs spelersmateriaal.
    Dat is ieder jaar vechten voor behoud.
    En dan word je opeens buiten gekieperd om dat het bestuur vindt dat het zo niet langer kan…..of beter nog er is geen match meer tussen Steyn en de spelersgroep.
    Allemaal onzin…geen enkel voetbalbestuur heeft verstand van voetbal laat staan van trainen en omgaan met een spelersgroep.
    Denk je nu echt dat de beoogde opvolger Henk Fraser hier wel iets van kan maken?
    Beugelsdijk zal nooit drie man passeren in een wedstrijd…..niet onder Steyn en niet onder Fraser.
    Je moet de zaak eens omdraaien en het bestuur van Den Haag een brevet van onvermogen geven.
    Wat doen die mannen de hele dag terwijl Steyn training geeft op een afgetrapt bijveldje?
    Ik geloof niet dat er ene van het bestuur het verschil kent tussen een gewoon grasveld en kunstgrasveld.
    Nu dit is gebeurd hoef ik niet meer te kiezen wie mijn favoriete degradatiekandidaat is.
    Bij NEC werd Alex Pastoor er ook uitgebonjoerd ten faveure van Anton Jansen.
    IK wed dat ADO/Den Haag met Fraser rechtstreeks degradeert en daarna nog een keer uit de Jupiler League.
    Noemen ze dat geen vrije val?

Geef een reactie

