GEHANDICAPT

abrahamsDeze week wandelde ik over de Oirschotsedijk. Ik genoot van de eindeloze bomenrij, zag eekhoorntjes voor mijn voeten wegrennen. Spontaan begon ik te fluiten. Ineens stuitte ik op een groep jongeren. Hun hoofden waren verstopt in capuchons. Één van hen hield een megafoon voor zijn mond. “Boeruh! Boeruh!” schreeuwde hij naar een veld in de verte, “Gullie moet bèèter voeballe!” Daarna keek hij heel voldaan. “Wie moet er beter voetballen?” vroeg ik. Het was tijd om me ermee te bemoeien. “Ja, hunnie daar. PééEèèsVééh!” Hij wees met zijn megafoon naar het veld. In de verte zag ik iemand die op Jeffrey Bruma leek. Hij schoot op doel, maar zijn schot zeilde hoog over en kwam onze richting uit. “Maar waarom dan?” vroeg ik weer. “PSV! Dès alles wa’k hep! Wij zèn boeruh!”

Ik keek om me heen naar de statige eiken, de mooie lucht, de vogels die floten. Het voelde alsof de lente eraan kwam. Ik zag zo veel meer dan alleen mannen met een bal.

Megafoon dsc02556zf8Bruma stond intussen tien stappen van ons vandaan om zijn bal op te halen. “Gij moet puntuh pakkuh!” riep de leider weer, nu zonder megafoon. “En jullie moeten je bek houden, stelletje mongolen,” antwoordde Bruma op scherpe Rotterdamse toon. Mongolen. Personen met een chromosoompje te veel. Ik ken er een paar. Innemende mensen, verschillend van aard, maar met één overeenkomst: ze halen optimaal plezier uit een beperkte situatie. Ik keek naar de capuchons die mij omringden. De beperkte situatie zag ik, heel duidelijk zelfs, maar ze haalden er geen optimaal plezier uit. Absoluut niet. Beide partijen deden er verder het zwijgen toe, waarna Bruma met de bal en een loden last terug sjokte naar het veld.

Ik besloot verder te wandelden en mijn blik weer te richten op het bos. Hoorde een specht, zag een schuwe ree wegschieten. Jonge mannen die hun gezicht verbergen in een capuchon, geluk dat afhankelijk is van de punten van een voetbalclub, voetballers die het doel niet kunnen vinden en mensen beledigen; ik was het gelukkig snel weer kwijt. Daar word ik namelijk alleen maar down van.

– de megafoon uit betere PSV-tijden komt van imageshack.us

Geef een reactie

