WAS HET ALTIJD MAAR VOETBALWEEKEND…

kalusha
Afgelopen weekeinde was ik met mijn voetbalteam, het immer met loftuitingen toegezongen RKVVO 5 uit Oerle, op voetbalweekend. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een verademing was. Een eruptie van levensvreugd. Nu, dagen later, zit ik nog altijd te mijmeren: wat als het hele leven een voetbalweekendje was? Niet à titre personnel, het persoonlijke bestaan van u of van mij. Nee, het totale aardrijk, de complete kosmos, het gehele universum. Welnu, waarde lezer, u en ik zouden volmaakt gelukkig zijn als het ALTIJD ‘voetbalweekendje’ was. Ware het hele leven een voetbalweekend, dan was onze natuurlijke habitat een aftands vakantiehuisje op recreatiepark Geenreettedoen. Een zintuigentuin, waarin de geuren van feces, verschraalde Jupiler en aangebakken gourmetplaten beurtelings onze neusgaten zouden binnenvlinderen.

foto (3)Ware het hele leven een voetbalweekend, dan leefden we enkel samen met gelijkgestemden. Men zou elkaar op straat begroeten met een onstuimige boer, waarna het opstuwende zuur werd uitgeblazen in het gezicht van de te begroeten persoon. Ware het hele leven een voetbalweekend, dan zou de inmenging van vrouwmensen verwaarloosbaar zijn. Slechts de Meiden van Holland Hard hadden we te dulden, zij het 24 uur per dag en op maximaal volume. En natuurlijk José, de opgezette huisbunzing. Ware het hele leven een voetbalweekend, dan was eenieder op zijn hoede wanneer een broeder de rechter bilpartij oplichtte. We zouden elkander lachend toeroepen: “Hoed u voor ontsnappend darmgas!” Wapperen zouden we, met de handjes, en daarbij een onsmakelijk gezicht trekken. Maar onderduims zouden we grinniken om deze schalkse schavuitenstreek. Ware het hele leven een voetbalweekend, dan was de ‘dresscode’ eenvoudig. De benen werden omhuld met een trainingsbroek, opdat we snel en efficiënt – bij jeuk of bij verveling – aan het scrotum konden klauwen. De kapsels droegen we ongekamd en zonder gel. Of met de gel van gisteren.

Helaas. Vanochtend, op de fiets bij het stoplicht, ervoer ik dat het leven nog lang geen voetbalweekend is. Ik voelde wat opborrelen, trok de rechter bilpartij op en wapperde het ontsnappende darmgas vrolijk naar de man naast me. Wat denkt u? Slechts het onsmakelijke gezicht kreeg ik toegeworpen. Geen onderduims gegrinnik, geen ‘Hoed u!’… Ik stond perplex. Er zat niets anders op dan hem netjes te groeten, het zuur  uit te blazen en door te fietsen.

3 Reacties op “WAS HET ALTIJD MAAR VOETBALWEEKEND…

  1. Echt briljant dit, in tijden niet zo geglimlacht om een artikel!

  2. Pingback: BV’s Als Een Feniks Herrezen Leestips: week 6 | Buitenkant Voet

Geef een reactie

