BERRY, DE MUSICAL

renevanrijswijkHet was maar een klein regeltje in de VI van afgelopen week, maar ik raakte er toch even danig van in de war. In de rubriek ‘Anno’ stond de selectie van Helmond Sport uit het seizoen 1994/1995 centraal. Ze eindigden dat seizoen op een grijze dertiende plek. Tot zover niets bijzonders. De vedette van de ploeg was wel bijzonder, want de Helmonders hadden een heuse Europees kampioen in de gelederen: Berry van Aerle. Als ‘oude’ dertiger overbodig geworden bij PSV, sloot hij zijn carrière af bij de club uit zijn geboortestad. Leuk, maar nog steeds niet iets om van je stoel te vallen.

berry van aerleHet kwam in de laatste regel. Die ene zin die het besef gaf dat de wereld nooit meer hetzelfde zou worden. Daar komt ie: “Aan het eind van dit jaar komt er zelfs een musical over cultheld Berry van Aerle.” Ik was daadwerkelijk van mijn stoel gelazerd als ik niet nog in mijn bed had gelegen en las het nog eens en nog eens. Berry, die prachtig plat Helmonds lispelende rechtsback met die lullige snor en een kapsel dat sterke gelijkenis vertoonde met een dooie marmot. De man die na zijn carrière nog een jaartje postbode was. Die zelfs nog gescout werd als scout. Die man treedt nu dus even doodleuk in de voetsporen van Moeder Teresa, Mahatma Ghandi, Evita Perón, Ramses Shaffy, André Hazes en alle andere grootheden waarover ooit een musical is geschreven. ‘Berry, de Musical’…. Ik moest het nieuws even laten indalen, sprong mijn bed uit, kleedde mij aan en besloot om maar even een ochtendwandeling te maken.

Eenmaal weer thuis besloot ik naar gerelateerde artikelen te zoeken. En verdomd! Het was echt waar. Aan het einde van dit jaar gaat de musical in première. In Helmond uiteraard. Berry vindt het ‘wel leuk’, zo zei hij in een interview. Hij hoopte dat hij zou worden uitgenodigd, maar anders zou hij gerust in de rij gaan staan voor een kaartje. Zo is Berry dan ook wel weer. ‘Straks sta ik nog in Carré,’ zei Berry, een tikje schamperend ook nog, in het interview. Ik vind persoonlijk dat we groter moeten denken. Nederland is te klein voor Berry. ‘Berry goes Broadway‘, die orde van grootte. Dan zie ik het voor me dat de makers aan Berry vragen om ‘input’ en dat Berry dan zijn schouders ophaalt en dan met dat heerlijke accent antwoordt: ‘Joa, dè wit ik nie!’

Geef een reactie

